Gert De Buck
Copywriting &
Photography

putting YOU in the picture

    Hoe rijk worden met deze 6 tips van Elon Musk!

    Helaas, ik heb geen tips van Elon Musk waar je rijk van wordt. Maar de titel nodigt wel uit om het artikel te lezen, niet? In dit blogbericht wil ik het hebben over het belang van een pakkende titel. Want we besteden zoveel aandacht op de inhoud van een tekst, maar de titel bepaalt wel of iemand je boodschap leest of niet.

     

    Een goede titel schrijven

    Loop eens langs een rek met tijdschriften in de boekhandel. Schappen vol covers die jouw aandacht proberen trekken. En daarvoor hebben ze slechts twee troeven in handen: de grafische vormgeving én … de titels op de voorpagina.

    Een titel bepaalt of jij het magazine uit het rek neemt. Als de inhoud van het artikel weergeeft wat de titel belooft dan zal je het tijdschrift misschien kopen. Maar maakt de titel je niet nieuwsgierig, dan blijft het magazine onaangeroerd liggen.

    Wie de krant leest doet net hetzelfde: je leest de titels en als er eentje is die je aandacht grijpt, dan lees je het artikel. Gemiddeld blijft 80% van de lezers bij de titel hangen. Slechts 20% zal dus uiteindelijk jouw boodschap lezen.

    Op websites gaat het nog veel harder. We scrollen dagelijks doorheen honderden titels en als die ons niet meteen beklijven dan heeft de schrijver zijn doel gemist. Wie commerciële teksten schrijft om klanten te overtuigen heeft maar best voldoende aandacht voor een pakkende titel!

     

    Hoe schrijf je een pakkende titel?

    Wat is een goede titel dan? Er zijn wel wat hulpmiddelen waarmee je makkelijk een pakkende titel schrijft. Ik geef je mijn lijstje met tips:

    • Wees concreet: hoe creatief met woorden je ook bent, gebruik in je titel geen constructies die erg abstract lijken. Als de lezer niet meteen weet waarover het gaat, zal hij je tekst ook niet lezen.
    • Maak een belofte: zeker voor een commerciële tekst geldt ‘what’s in it for me’. Wat wint de lezer bij het lezen van jouw stuk? Titels als “hiermee word je sneller rijk” of “met deze tips val je echt af” doen het goed bij een breed publiek.
    • Maak het niet te moeilijk: gebruik woorden als ‘6 eenvoudige tips voor een beter leven’, ‘verjong je geheugen in 10 snelle stappen’, ’15 kilo vermageren in slecht 2 maanden tijd’. Je geeft je lezer dus een succesformule. Cijfers gebruiken werkt trouwens ook heel goed. Het maakt het allemaal nog concreter.
    • Durf choqueren: wie wordt uitgedaagd is een stuk aandachtiger. Denk eens aan een titel als ’10 redenen waarom jouw leven een chaos is, en wat je daaraan kan doen’. Je titel neerzetten als een stelling i.p.v. een vraag werkt echt!
    • Maak je titel niet te lang. Ik weet dat het niet makkelijk is om zoveel concrete dingen in 1 compacte titel te krijgen. En toch is een goede titel niet te lang. 5 tot 10 woorden moeten volstaan om je boodschap je geven zonder dat je je lezer meteen gaat vervelen.
    • Tot slot: bij een sterke titel hoort een steengoede inleiding: stel, je hebt veel energie gestoken in een dynamische, krachtige titel, dan wil je natuurlijk niet dat de lezer aandacht verliest eens hij je tekst gaat lezen. Zorg dus dat je inleiding goed zit! Refereer naar de titel, herhaal je belofte en hou het lekkere tempo aan.

    Met deze 6 tips kan je zeker aan de slag! Ben je op zoek naar een pakkende titel en zit je een beetje vast? Neem dan gerust contactmet me op!

    Gert De Buck
    Copywriting & Photography

    Phone
    Email

    © Bureau Bologna - Gert De Buck