Bureau Bologna
crafting brands, words, images

jij springt eruit met de woorden en beelden van Bureau Bologna

    5 goede redenen om een blog te maken

    Blogs, het aantal groeit elke dag. Er is geen thema meer te vinden of er werd een blog over geschreven. En hoewel je kan verwachten dat we stilaan verzadigd zijn geraakt blijven personen en bedrijven investeren in bloggen voor het internet. Dat doen ze niet zomaar! We geven je 5 goede redenen om een blog te maken.

    Een blog maken om je verhaal te vertellen

    Je wil iets met de wereld delen en daarvoor een blog maken. Het is nog steeds de belangrijkste reden om te bloggen. Blogger, Blogspot, Blogtrommel en tientallen andere website helpen je om jouw verhaal in een mooie layout online te krijgen.

    Een blog maken vraagt natuurlijk wel wat discipline: enkel blogs met voldoende nieuwe input worden echt gevolgd. Wil je zelf aan de slag gaan met een blog denk dan goed na over het thema. Heb je zelf voldoende kennis en informatie om regelmatig iets nieuw te schrijven? Is je onderwerp ruim en dynamisch genoeg om interessant en relevant te blijven?

    Blogs over koken, reizen, interieur, films en nieuwe producten scoren altijd goed. Tenminste als ze boeiend, informatief en goed geschreven zijn. Wil je iets delen met de wereld maar krijg je het niet goed verwoord? Dan schakel je best een copywriter in. Die schrijft jouw verhaal voor de doelgroep die jij wil bereiken.

    Bloggen als klantenbinding

    Stel: je hebt een kledingzaak en je wil meer voor je klanten betekenen dan enkel verkoper van broeken, hemden en truien. Dan is een blog maken een uitstekende keuze om extra informatie met je klant te delen.

    Je kan bijvoorbeeld een blog maken over hoe ze hun nieuwe wollen trui best onderhouden. Je geeft tips over wassen, drogen en andere trucjes die je trui er zolang mogelijk als nieuw doen uitzien. Of je schrijft een stuk over de herkomst van je collectie.

    Zo koopt je klant niet enkel een kledingstuk, hij koopt een verhaal. En met jouw relevante tips en verhalen blijft hij benieuwd naar al het mooie dat jij nog in je collectie haalt. Maar een schoonmaakbedrijf kan ook schoonmaaktips geven, een sportwinkel trainingsadvies. Met een blog geef je hen net dat tikkeltje extra meerwaarde en bouw jij op een eenvoudige manier aan je eigen employer branding.

    Online gevonden worden

    Hoe helpt een blog maken je aan meer online zichtbaarheid? Eigenlijk is het antwoord eenvoudig: we gaan vandaag met z’n allen steeds vaker op zoek naar informatie via het internet. Wil je iets weten dan typ je je vraag in Google en je krijgt meteen het antwoord.

    Stel je voor dat je een wollen trui hebt gekocht en je wil graag weten hoe je die best onderhoudt. Je zoekt in Google naar iets als ‘wollen trui onderhouden’ en de zoekmachine toont je de websites die het beste antwoord bieden op jouw vraag.

    Onze kledingzaak van daarnet wat zo slim om een blog te maken met dat soort informatie. Daardoor toont Google de webpagina van de zaak als relevante informatie. Zo krijgt onze winkel een nieuwe potentiële klant op de site die dankzij de blog kennis kan maken met de andere kledingproducten in het gamma.

    Eigenlijk zorgt een blog maken dus ook voor promotie, alleen hoef je geen fortuinen aan advertentiebudget uit te geven. Wie vandaag gezien wil worden zorgt er best voor dat er voldoende relevante informatie op de site staat die bezoekers kan aantrekken. Dat heet zoekmachine optimalisatie, maar daar gaan we in een volgend bericht op door.

    Bloggen maakt je communicatiever!

    Een interessante blog maken is niet alleen goed voor anderen, je wordt er zelf ook beter van. Door te schrijven gebruik je een pak creativiteit die je geest fris en gezond houdt. Je zoekt relevante informatie en zet die om in een begrijpelijke taal. Van schrijven blijf je alert en een blog in natuurlijk het ultieme middel om korte stukjes informatie te publiceren.

    Zo leer je ook snel welke berichten aanslaan en welke niet. Je leert begrijpen hoe lezers reageren en je past je daaraan aan. En tenslotte: door alles in een blog neer te schrijven leer je jouw product of thema nog beter kennen. Wil je er later over vertellen dan zal je merken dat je makkelijker je woorden vindt en dat je vlotter praat.  

    Kom in contact met je klant

    Net zoals bij berichten op sociale media kan je jouw (potentiële) klanten uitnodigen om te reageren op je blogberichten. Hebben ze opmerkingen? Of extra vragen bij wat je net vertelde? Vinden ze het thema interessant of zoeken ze toch andere informatie?

    Een blog maken waarop klanten mogen reageren leert jou als bedrijf heel veel. Wat houdt je klanten bezig? Welke vragen hebben ze voor je? Met die informatie kan jij aan de slag om je producten of diensten aan te passen.

    Zo’n blog is trouwens ook makkelijk te delen via sociale media waardoor je weer een groter potentieel bereikt. Meer klanten die in contact komen met jouw organisatie en met de informatie die jij deelt. Dat is dubbel gewonnen!

    Wil je meer weten over het belang van een blog maken of zoek je een copywriter die jouw verhaal kan vertellen in een blog? Neem dan zeker contact met me op!

    Bureau Bologna
    brands, words, images

    Telefoon
    Email

    © Bureau Bologna - Gert De Buck